Het komt niet vaak voor dat een natuurgebied maar liefst 4 verschillende namen heeft. Maar ut Joamerdaal in Venlo heeft deze eer. De naam wordt namelijk op verschillende manieren geschreven; de Nederlandstalige manier: Het Jammerdal of Het Jammerdaal. Maar dan heb je ook nog de versie in het dialect: Ut Joamerdal of Ut Joamerdaal. En dan wordt er soms ook nog gesproken over Jammerdaalse Heide, kortom een gebied met heel veel verschillende namen!

Het gebied is een restant van een oude klei- en grindgroeve, zo kom je er grote plassen tegen, maar ook heide, eiken- en elzenbroekbos. Kortom alle ingrediënten voor een afwisselende route!

Download GPX track

Vanaf de parkeerplaats aan de Auxiliatrixweg start de 8 kilometer lange wandeling door ut Joamerdaal.  Al vrij snel heb je zicht over de plassen en heide in ut Joamerdaal.

_MG_3679_MG_3683

Even verderop heb je een fraai uitzicht over het hele gebied! Neem zeker een verrekijker mee, want je komt hier allerlei vogels tegen.

_MG_3689_stitch

Na het fraaie uitzicht passeer je de grafheuvels.

_MG_3693_MG_3694

Je maakt nu een grote bocht om een akker waarbij je uitzicht hebt op het Trappistenklooster.

_MG_3695_MG_3701

Je loopt volgt nu de bordjes Pieterpad en vervolgens verlaat je het Pieterpad om richting Klein Zwitserland te lopen.

Bij Klein Zwitserland kom je allerlei paddenstoelen tegen op de boomstammen zoals judasoren en eikentrilzwam.

_MG_3706_MG_3721

Naast paddenstoelen waren er ook vogels zoals bonte spechten en boomklevers te vinden in het bos.

_MG_8852_MG_8869

Na het bos bij Klein Zwitserland loop je over een straat met de naam Egypte en in de verte zie je de snelweg liggen.

Je loopt nu weer richting ut Joamerdaal en het gebied wordt hier ook weer merkbaar natter.

_MG_3724_MG_3726

Na een slingerend pad kom je vervolgens weer uit in ut Joamerdaal. Je passeert een plas en vervolgens een steile wand.

_MG_3732_MG_3735

Vervolgens ga je redelijk steil omhoog en even later heb je een fraai uitzicht over het gebied. Loop je nog verder door dan heb je ook een fraai uitzicht op het gebied waar een bever leeft. Want de vraatsporen zijn vanaf de top waar je staat duidelijk zichtbaar.

_MG_3736_MG_3742

Het pad slingert nu naar beneden om vervolgens steil omhoog te gaan!

_MG_3744_MG_3747

Je loopt nu over de oever van de plas door het bos en vervolgens over een klein heideveld. Je steekt vervolgens de Jammerdaalseweg over en loopt nu parallel aan de spoorlijn Venlo – Kaldenkirchen (Duitsland).

_MG_3750_MG_3751

Je slaat bij de spoorwegovergang rechts om weer richting de parkeerplaats te lopen.

Het is een afwisselende route met veel mooie vergezichten! De route is zeker een aanrader wanneer de heide in bloei staat!