Na mijn eerste wandeling (6 jaar geleden) door het Bunderbos is dit nog steeds een van mijn favoriete wandelingen en bossen in Nederland! Eind maart, begin april is de tijd om een wandeling te maken door het Bunderbos wanneer de bosanemonen volop in bloei staan!

Download GPX track - Bunderbos

Vanaf het station Bunde start de 13 kilometer lange wandeling waarbij je al naar 500 meter door het Bunderbos loopt en meteen al bloeiende bosanemonen ziet staan. Naast bosanemonen kom je ook volop daslook tegen. Wat je ziet, maar vooral ook kan ruiken, het hele bos ruikt dan naar ui/look.

_MG_4575_MG_4669

Je komt allerlei planten tegen zoals viooltjes, pinksterbloemen, slanke sleutelbloemen, witte klaverzuring, bosbingelkruid en nog veel meer!

collage-2017-04-02

Je steekt diverse keren bronbeekjes over, vaak over boomstammen die in het water zijn gelegd.

_MG_4609

Nadat je door een spoortunnel bent gelopen moet je middels een trap 20 meter omhoog, kortom een flinke klim dus!

_MG_4628

Je loopt nu parallel aan het spoor waarbij je weer volop bosanemonen tegenkomt.

Je slaat vervolgens rechtsaf ter hoogte van een spoorbrug en na de vijver loop je steil omhoog richting Snijdersberg.

Vanaf de Snijdersberg heb je een fraai uitzicht over het gebied; Geulle, Julianakanaal, Maas, Uikhoven (België) en het Kempisch Plateau (België).

_MG_4631_stitch

Je loopt nu via een slingerend pad richting een spoorbrug om vervolgens via een zandweg/wandelpad weer richting het bos te lopen. Je loopt hier parallel aan het Julianakanaal en de maretakken zijn hier erg fraai te zien!

Via een stalen trap loop je richting de Hemelbeek om vervolgens door een spoortunnel te lopen. Na de tunnel sla je schuin linksaf en dit is een van de twee gebieden met de meeste bosanemonen tijdens de route.

_MG_4673_MG_4677

Je verlaat het bos om via Snijdersberg en Moorsveld richting de akkers te lopen. In de verte zie je regelmatig vliegtuigen opstijgen van Maastricht-Aachen Airport.

Je volgt nu het bos aan je rechterzijde en aan je linkerzijde zie je akkers liggen. Na de akkers sla je rechtsaf het bos weer in. Op dit gedeelte van de route staan echt de meeste bosanemonen in bloei! Een heus wit tapijt van allemaal bloeiende bosanemonen afgewisseld met het frisgroen van de bladeren van de bosanemonen.

_MG_4695_MG_4702

Door de licht heuvelachtige paden is het wit tapijt meters ver te zien!

_MG_4711_MG_4712

Je loopt richting het spoor, maar je slaat 50 meter voor het spoor linksaf richting een erg heuvelachtig pad. Het gaat hier flink omhoog en omlaag, goed voor de kuiten!

Uiteindelijk loop je parallel aan het spoor richting Bunde.

Het blijft elke keer weer een erg fraaie wandeling! Vooral omdat er zoveel (zeldzame) planten te zien zijn en het dus geen kaal en saai bos is!
Benieuwd wat ik andere keren heb gezien? Lees dan ook zeker mijn vorige blogs over het Bunderbos:

april 2011
augustus 2011
september 2011
september 2011 (noordelijke deel van Bunderbos)