Op de wandelkaart Chiny, Florenville en Herbeumont staan maar liefst 69 wandelingen met een afstand tussen de 2 en 14 kilometer lang. De wandelingen zijn daarnaast met duidelijke bordjes ter plekke aangegeven.

Van deze wandelkaart heb ik de route nummer 18 – La Bohana gekozen. Het is een route met een afstand van ongeveer 12 kilometer en start in het dorpje Laiche-Azy, op nog geen twee kilometer afstand van de Franse grens.

Download GPX track – La Bohanan

Groene_nr_18_la_bohanan

Er is in Azy en Laiche geen echte parkeerplaats langs de wandelroute. Het meest makkelijke is om de auto te parkeren ter hoogte van de kruising Rue de Breux en Rue Le Ménil en dan 90 meter zuidelijker.

Je passeert tijdens de 12 kilometer lange wandeling, die grotendeels de groene route volgt, maar op sommige plekken afwijkt aangezien je zo extra veel mooie plekken krijgt te zien tijdens de wandeling, al meteen de brug over de Semois. De Semois ontspringt in Arlon en na 190 kilometer mondt deze uit in de Maas in Frankrijk. De Semois slingert echt tussen alle heuvels door en vormt daarmee prachtige vergezichten, zoals je die tijdens deze wandeling ook krijgt te zien.

_MG_9137_MG_9138

Je loopt vervolgens over de Rue Le Ménil richting Azy en bij de kruising sla je linksaf om vervolgens over een smal wandelpad te lopen. Bij het uitzichtpunt La Bohanan met een hoogte van 340 boven zeeniveau heb je een erg fraai uitzicht op de Semois!

_MG_9152_MG_9158

Net voor het punt waar je links aan moet houden om de route tijdelijk te verlaten, heb je rechts een steil pad omhoog. Hier heb je een fraai uitzicht op een rots.

_MG_9160_MG_9162

De route loopt nu door het bos en al snel zie en hoor je de Semois stromen. Op sommige plekken kun je zelfs bij het water komen en genieten van de rust en het uitzicht op een soort van strandje vol stenen.

_MG_9167_MG_9169

Je blijft nu de Semois volgen, terwijl deze slingerend door het landschap gaat. Links en rechts van de rivier kun je allerlei rotspartijen zien liggen en na een vrij mooi wandelpad ontkom je er niet aan, om ook over deze rotsen te moeten klimmen om de route te kunnen volgen.

_MG_9184_MG_9185

Deze route is zeker geen aanrader wanneer het geregend heeft, want het wordt dan wel erg gevaarlijk glad op sommige stukken.

_MG_9190

Maar na het glibberen, klauwteren en goed vasthouden heb je weer een fraai uitzicht over de Semois!

_MG_9198

De paden zijn nu weer goed begaanbaar en her en der kom je koraalzwammetjes tegen. Door de fel oranje kleur kun je ze niet missen.

_MG_9211_MG_9213

Wanneer je door de donkere bossen loopt in het noordoosten van de route heb je grote kans om edelherten en reeën te spotten. Na Ferme de Froid-Vent loop je over een brede ‘oprijlaan’, al is het tegenwoordig een doorgaande weg. Waarbij de bermen vol met brede wespenorchissen staan. Je slaat vervolgens rechtsaf en je hebt een weids uitzicht op Florenville.

_MG_9234_MG_9257

De bermen staan vol bloeiende bloemen en tientallen vlinders komen op deze bloemen af! Bruin- en oranje zandoogjes, bruine vuurvlinder, keizersmantels, klaverblauwtjes en nog veel meer kun je hier zien vliegen.

_MG_9260

Je slaat vervolgens na een bankje rechtsaf en loopt richting Laiche. Je kunt de route natuurlijk niet afsluiten voordat je van het uitzicht van de brug over de Semois hebt genoten!

_MG_9274_MG_9276

Het was zeker de moeite waard om op sommige plekken van de groene route af te wijken, maar wil je nog extra genieten van de uitzichten op de Semois, volg dan de GR route in het noordoosten van de route.

Het klauteren over stenen langs de Semois is ook zeker een belevenis, wat het een erg mooi en afwisselende route maakt waarbij je totaal niet door hebt dat de route toch 12 kilometer lang is!