Na de mooie wandeling langs de Grote Molenbeek leek het me een goed idee om een wandeling te maken langs de Dommel en Essche Stroom in de buurt van Boxtel, Sint Michielsgestel en Vught.

De wandeling van 16 kilometer lang passeert allerlei gebieden zoals Venrode, Zegenwerp, Halsche Beemden en Eikenhorst.

Download GPX track - Dommel en Essche Stroom

Vanaf de carpoolplaats aan de A2 ter hoogte van Kampspoor start de route en je loopt vervolgens over het fietspad richting Heult.

Zodra je over Heult loopt, een brede zandweg met fietspad, ervaar je meteen de rust van de route.

_MG_8288_MG_8289

Vanaf de Heult loop je over smalle bospaden door het gebied met de naam Venrode. Op zich geen vreemde naam, want het ven kleurt helemaal ‘rood’ aan de oevers van de gagel.

_MG_8293_MG_8301

Na het mooie ven zie je een hoge heuvel liggen, een grafheuvel uit de Bronstijd van 5000 jaar oud. Deze grafheuvel is pas 5 jaar geleden ontdekt!

_MG_8303_MG_8304

Vanaf de grafheuvel heb je zicht op een ander ven en de snelweg A2 tussen Eindhoven en ‘s-Hertogenbosch.

Je verlaat via een steil pad het bos om over een breed pad richting de Dommel te lopen. In de verte zie je de rioolwaterzuivering Boxtel liggen.

_MG_8310_MG_8312

Tussen de rioolwaterzuivering en de Dommel kom je allerlei voorjaarsbloeiers tegen zoals speenkruid, waterkers en look-zonder-look.

De Dommel steek je vervolgens over en je blijft de Dommel nu bijna 3 kilometer volgen richting Sint-Michielsgestel.

_MG_8318_MG_8336

Je zal merken dat het redelijk beperkt is qua bloemen zoals pinksterbloemen en andere voorjaarsbloeiers. Erg jammer want daardoor kom je ook maar vrij weinig vlinders tegen. Hooguit een enkel oranjetipje.

Gelukkig vliegen er wel allerlei vogels zoals kokmeeuw, buizerd en blauwe reiger.

Kokmeeuw_MG_8356

Onderweg heb je ook zicht op de kerk in Gemonde, jammer genoeg zijn de weilanden ook hier kapotgeschoten met RoundUp en kleuren zodoende oranje.

_MG_8340_MG_8342

Af en toe verlaat het pad de Dommel en wordt dan meteen een leuk slingerpad. Dat maakt het meteen een stuk leuker om hier te wandelen. Je ziet ook meteen veel meer van allerlei bloesem tot insecten.

Na ongeveer 3 kilometer verlaat je de Dommel en meteen valt de roestbruine kleur op in de beekjes. Door oer (ijzer) kleuren de beekjes hier roestbruin.

Op een kruising van allerlei wegen sla je linksaf om de verharde weg te volgen.

_MG_8359_MG_8360

Net voordat je linksaf slaat naar een oude bocht van de Dommel, kwam ik parende vuurkevers tegen. Het pad langs de oude bocht van de Dommel is weer erg fraai, met een slingerend pad en allerlei vogels die je hoort en ziet, zoals de groene specht!

_MG_8362_MG_8364

De Dommel steek je vervolgens over ter hoogte van de waterkrachtcentrale en je blijft de Dommel weer 400 meter volgen.

_MG_8370_MG_8372

Je loopt nu door het gebied met de naam Zegenwerp en vervolgens een stukje over de golfbaan. Met een beetje geluk hoor en zie je een zwartkop fluiten.

_MG_8392_MG_8398

Je steekt vervolgens de Esscheweg over en je slaat meteen schuin rechtsaf om door de bossen te lopen richting een ven.

Je loopt een halve bocht om het meer om vervolgens parallel aan de golfbaan te lopen richting de Essche Stroom.

_MG_8399_MG_8414

Bij het ven was een mooi schouwspel zichtbaar van twee kraaien die een buizerd aan het wegpesten waren. Qua formaat kan een buizerd weinig beginnen tegen een kraai.

_MG_8407

Na de golfbaan loop je over een zandpad met daarnaast een fietspad richting de A2 en Essche Stroom. Er lopen hier gewoon kippen over het pad en bij de snelweg moet je even opletten dat je het juiste pad neemt zodat door een tunneltje onder de snelweg doorloopt.

_MG_8417_MG_8420

Meteen vallen de tientallen schelpen van de zoetwatermossels op, die op de oever van de Essche Stroom liggen. Maar ook weinig gevarieerd de begroeiing is van de oever. Voornamelijk gras en een enkele keer wat pinksterbloemen of andere voorjaarbloeiers.

_MG_8421_MG_8430

De Essche Stroom blijf je 2 kilometer volgen, waarbij het wel lekker rustig is hier! Het gebied wordt ook wel Halsche Beemden genoemd.

Vevolgens sla je linksaf om een andere stroom van de Essche Stroom te volgen. Volgens een passant zou hier recent de bever zijn gezien en na wat zoeken waren de sporen ook al zichtbaar!

_MG_8445_MG_8465

Gelukkig kwam de zon ook weer af en toe tevoorschijn en meteen vlogen er een aantal oranjetipjes op de pinksterbloemen!

_MG_8436_MG_8463

Nadat je de Essche Stroom hebt verlaten zie je de dotterbloemen volop in bloei staan in een beekje, erg fraai om te zien!

Je loopt nu door een gebied met de naam Eikenhorst.

_MG_8468_MG_8471

Maar al snel kom je weer bij de Esscheweg uit waarbij je linksaf slaat om het fietspad te volgen dat onder de A2 doorloopt.

Na het tunneltje zie je aan de linkerkant weer de carpoolplaats liggen.

_MG_8472

Stiekem had ik gehoopt dat ik net als bij de Grote Molenbeek heel veel insecten (en dus ook vlinders) en bloeiende voorjaarbloemen zou zien. Jammer genoeg lijken de oevers van de Dommel en Essche Stroom meer functioneel ingericht op zo snel mogelijk zoveel mogelijk water af te kunnen voeren.

Het is een mooie wandeling om lekker veel kilometers te kunnen wandelen met mooie vergezichten onderweg, maar om van alles onderweg te kunnen zien qua flora en fauna is de route minder geschikt.