Tussen de natuurgebieden Sarsven – Banen en Asbroekerheide – Kirkelsberg – Nederpeel ligt het natuurgebied met de naam De Zoom. Het is een heide gebied waarbij je alleen om het gebied heen kunt lopen.

Wanneer je vanaf de kruising op de Zoomdijk – Kruisstraat (Nederweert-Eind) start kom je op een totale lengte van 7 kilometer.

Download GPX track - De Zoom

Je loopt vanaf de kruising over een zandpad richting een klein bos toe. Meteen is ook duidelijk hoe sterk dit gebied onder druk staat, rondom het hele gebied liggen er akkers en weilanden.

Bij het kleine bos loop je rechtdoor en in de berm kom je varens tegen.

IMG_8372IMG_8374IMG_8375

Er was geen wolkje aan de lucht te zien, je kon zelfs duidelijk het kleurverschil zien tussen hoog aan de hemel en dichtbij de horizon.

Je passeert grote stapels omgezaagde bomen die uit het bos komen waar je zo meteen doorheen loopt.

Doordat de bodem goed losgereden is kom je hier allerlei pootafdrukken tegen van wild.

Op een wat open plek in het bos kom je allerlei vogels tegen. Zoals groepen meesjes met het goudhaantje, maar ook kramsvogels en met wat geluk komt er ook een buizerd tussen de bomen door gevlogen.

IMG_8387IMG_8399IMG_8405

Je verlaat nu het bos en je loopt langs een veld richting het zandpad. De zon staat hier precies recht op de overgang van veld naar wat struiken en bomen. Een ideale plek voor bruinrode heidelibellen om zich op te warmen en insecten te kunnen vangen.

IMG_8433IMG_8429IMG_8432

Ook hier heb je weer kans om een buizerd te spotten. Vaak laat de buizerd zich duidelijk horen door een soort van ‘miaaauww.. miaauww’ geluid te maken.

Net voordat je links afslaat kom je weer allerlei pootafdrukken tegen. Je loopt nu verder over een breed zandpad richting de Zoom.

In de bomen hoor je momenteel heel veel kramsvogels, het geluid heeft wat weg van ‘tsjaktsjaktsjak..’. Wanneer ze wegvliegen zie je soms tientallen vogels vliegen.

De route buigt nu iets naar linksaf en je passeert een klaphekje. Je loopt 200 meter door het gebied om vervolgens weer via een opstapje over prikkeldraad het gebied te verlaten.

De oude toegangsborden staan er nog steeds, maar de woorden ‘Geen toegang’ zijn afgeplakt met een sticker.

IMG_8468IMG_8469IMG_8474

Op een enkele plek heb je een redelijk doorkijkje op het gebied. Wat dus bestaat uit pijpenstrootje en heidestruiken.

De route loopt nu verder aan de rand van het gebied, om precies te zijn op de grens van bos en akkerland. Je komt hier de niet zo algemene spechtensoort tegen, namelijk de kleine bonte specht!

In de verte (ruim 5 kilometer verderop) zie je de Sint Lambertuskerk in Nederweert liggen. Dat hier niet vaak gewandeld wordt is ook goed te zien. De paden zijn niet erg vlak en soms loop je tussen de adelaarsvarens door.

Wat opmerkelijk is dat er links van het pad een natuurgebied is, maar meteen rechts van het natuurgebied staan zogenaamde hoogzitjes. We zorgen voor een ideale plek voor wild, maar mocht dat wild dus één meter de figuurlijke grens oversteken naar gecultiveerd land, dan heeft het kans om afgeschoten te worden vanuit de hoogzitjes.

Af en toe heb je fraaie uitzichten op het gebied. Vooral nu de zomereik aan het verkleuren is.

Op de kaart stond een pad ingetekend dat toegankelijk zou zijn voor wandelaars. Jammer genoeg is dat niet het geval, daarnaast is er van het pad ook vrijwel niets te zien. Gelukkig kun je dergelijke zaken doorgeven zodat ze van de kaart verwijderd worden.

Net voor de kruising met de Banendijk – Hollander – Reulisweg kom je nog een mooi holletje tegen. De pootafdrukken van de dader die het holletje heeft gegraven staan volop in het zand gedrukt.

Je slaat nu linksaf en je blijft over een graspad lopen, parallel aan de Zoom. Je hebt hier weer enkele fraaie uitzichten over het gebied.

IMG_8503IMG_8505IMG_8511

Ook heb je kans om hier de ‘terreinbeheerders’ tegen te komen die het gebied zo goed mogelijk open moeten houden.

Je verlaat nu het graspad en je loopt via de Hollander naar de kruising. Op de kruising sla je linksaf en in de verte kun je de Zoom nog zien liggen.

Waar de weg rechtsaf buigt loop je rechtdoor over het zandpad. Je volgt hetzelfde pad als op de heenweg en nog steeds was er geen wolkje aan de lucht. Jammer genoeg was er ook geen enkele kraanvogel te zien, ondanks dat er tientallen over Nederland heen vlogen.

Na ruim 7 kilometer gelopen te hebben kom je weer uit bij het beginpunt van de route.

Het is jammer dat je niet door het gebied zelf heen kan lopen, maar ook wel begrijpelijk aangezien het gebied al sterk onder druk staat door de omliggende akkers en weilanden. Het is er heerlijk rustig wandelen en ondanks dat je niet door het gebied zelf loopt, kom je toch van alles tegen.